Drodzy Rodzice, Uczniowie i Nauczyciele!
Internet zasadniczo zmienił wiele obszarów ludzkiego funkcjonowania. Stał się medium uniwersalnym. Jest źródłem informacji, narzędziem do pracy, nauki, ale i rozrywki. Staje się coraz bardziej dostępny – można z niego korzystać z niemal każdego sprzętu (komputery, tablety, smartfony), jak również w niemal każdym miejscu (w szkołach, kawiarniach, parkach). Można przyjąć, że internet stał się równoległym do realnego wymiarem funkcjonowania człowieka (dotyczy to głównie młodych osób), częścią współczesnej rzeczywistości, którą zarazem zmienia. Jest potężnym źródłem wpływu społecznego. Jak każda innowacja technologiczna zaaplikowana na tak dużą skalę generuje pewne konsekwencje zarówno dla jednostek, grup jak i społeczeństw. Z jednej strony komputer, ale przede wszystkim internet, zmieniły sposób pozyskiwania informacji, nie tylko do nauki, lecz także do pracy (kursy e-learningowe, programy studiów dostępne na platformach internetowych, praca wykonywana zdalnie) czy usprawniły sposób komunikowania się (zarówno ze znajomymi w celu podtrzymania relacji, jak i nowymi osobami). Z drugiej strony dynamiczny rozwój zapośredniczonych przez technologię cyfrową kanałów komunikacji ujawnił specyfikę i odmienność kontaktów w cyberprzestrzeni. Widać to w szczególności na poziomie komunikacji niewerbalnej, dostępnej w pełni tylko w trakcie bezpośredniego kontaktu (w postaci gestów, mimiki, natężenia głosu czy kontaktu wzrokowego), ograniczonej natomiast w kontakcie zapośredniczonym.
Dominacja zapośredniczonej przez narzędzia cyfrowe komunikacji ma swoje konsekwencje dla funkcjonowania poznawczego i psychologicznego. Dotyczy to w szczególności dzieci i młodzieży, których układ nerwowy, a w szczególności mózg, dynamicznie zmienia się i kształtuje
W związku z powyższym przekazujemy Wam książkę autorstwa Pani Magdaleny Rowickiej „E-uzależnienia – teoria, profilaktyka, terapia”. (klik)
Zachęcamy do lektury!